7x rond de hemel - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van ricklindeman - WaarBenJij.nu 7x rond de hemel - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van ricklindeman - WaarBenJij.nu

7x rond de hemel

Door: Rick en Celine

01 Mei 2006 | Indonesië, Yogyakarta

Lieve allemaal, Selamat Malam

Na de visum problematiek in Maleisië, vertrokken we zaterdagochtend naar Indonesië. Malaysia airlines speelde wat met onze vluchten, zodat we eerst een aantal uur in Jakarta mochten doorbrengen op Koninginnedag. Het einde van de middag bracht ons toch bij ons reisdoel, Yogya.

We logeren in een Nederlandse koloniale woning uit 1918. Dat pas precies bij de indruk die we van de stad krijgen. Er zijn nauwelijks toeristen. Vandaag (maandag) hebben we minder dan 10 europeanen gezien.

Het vervoer gaat voornamelijk per Becak, na wat onderhandelen kan je voor een roepie of 10000 (1 euro) de halve stad door. De becak is een Riksja, maar dan met de bestuurde achter je.

Yogya is een vrij ontspannen stad, maar ook zeer trotsop haar verleden. Het staat vol met monumenten van de strijd tegen ons, afgewisseld met gebouwen uit het koloniale verleden, zoals het station.

Gisteren zijn we naa het Kraton geweest. Dit is het paleis van de Sultan. Sultan Hungibowo X is nog steeds een van de meest invloedrijke mannen va het land. Zijn vader was beslissend in de onafhankelijkheidsoorlog en vice-president van de "Republik". Aangezien Rick nu ook de Max Havelaar aan het lezen is, is het goefd te zien hoe de Nederlanders de Javaanse aristocratie misbruikten om hun wil door te drukken, maar dat diezelfde aristocratie daarvan profiteerde om hun inwoners uit te zuigen.

De Sultan van Yogyakarta was daar echter wel een positieve uitzondering op. We werden rondgeleid door een vrouw van 74, die uiteraarde

• 01 Mei 2006 - 15:17

Menno:

De Groeten aan Tante Alie!

• 01 Mei 2006 - 20:23

Shamilie:

Hallo Rick & Celine,
    Het is zover: we hebben een kleine aardbewoner erbij! Zijn naam: Adam.
    Moeder,zoon en natuurlijk ook de vader maken het goed.
    x

• 02 Mei 2006 - 14:58

Daniëlle & Martijn:

Gefeliciteerd Shamilie!
    En jullie, C&R, geniet lekker verder. Blijven benieuwd naar jullie belevenissen!

• 02 Mei 2006 - 15:33

Ger:

Ik liet me meenemen naar een batikshop. Viel niet tegen. Ik heb er nog steeds één aan mijn muur en ook een bij mijn zus.
    Wist ik nog maar waar. Het was in het lage deel van de stad, niet ver van de zee. :)