Idyllische Eilanden en Harde onderhandelingen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ricklindeman - WaarBenJij.nu Idyllische Eilanden en Harde onderhandelingen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ricklindeman - WaarBenJij.nu

Idyllische Eilanden en Harde onderhandelingen

Door: Rick en Celine

07 Mei 2006 | Indonesië, Batavia

Selemat siang,

Net zijn we met Neerlands trots, een Fokker van een erg dubieus vliegmaatschappijtje (Merpati Air, met als onofficiële theme song: we fly if we want to) geland op Bali.

Sinds we jullie verlieten in Klui is er veel gebeurd. Donderdag zijn we met de Bemo richting het binnenland gegaan, aan de voet van de heilig vulkaan, Ganung Rinjani. Je pakt hiervoor een Bemo, duie steeds mensen op pikt, en meestal op vaste trajecten gaat. Er kan altijd iemand bij en steevast stevig in het Bahasa onderhandelen over de prijs "Lima pulluh ribu rupiah!, Tidak Tiga pulluh!" (50.000 rupiah, nee 30!). Uiteindelijk kwamen we aan in Senupaira, een van de heiligste hindu tempels van Lombok (Lombok kent vooral Islamitische Sasaks, maar er zijn ook Hiduistische Balinezen), vol heilige bronnen en meisjes die graag op de foto wilden. Dat je hier geen enkele Europeaan tegen kwam sprak bijna voor zich.

Vrijdag zijn we gaan duiken in het zuiden van Lombok. Hoewel Lombok slechts een klein eiland is, betekent dat niet dat het niet even duurt voordat je aankomt op je bestemming. Bij de duiken (via www.Dive-zone.com) zag Rick oa vele clownvissen die uit de greep van anemonen probeerden te blijven, Manta-rays en Nudibranches.. schitterend. en een lunch op een onbewoond eiland is ook nooit te versmaden.

Zaterdag zijn we naar de legendarische Gili eilanden geweest. Eerst met de Bemo naar Bengsal, volgens de LP is dit de hel, en inderdaad probeert iedereen je binnen te lokken en overprijsde tickets aan te bieden. Als je eenmaal op een van de Gili's bent (wij zijn naar Gili Air geweest, let: watereiland), is het fantastisch: nauwelijks stroom, geen auto's, een "jepan-jepan" (mañana-mañana) sfeer en een schitterend snorkel-rif vlak bij het strand. De terugtocht was ook nog een hele ervaring: aangezien iedereen ons torenhoge prijzen aanbood, zijn we uieindelijk voor bijna niks met een vrachtwagen meegereden.

En nu op Bali, vol tempels en traditie (als we de toerist traps tenminste kunnen vermijden.)

Selemat tinggal en veel plezier bij de bekerfinale, forza ajax!

Celine en Rick

ps. Sofie, heb een mail gestuurd, wij zijn vanaf het noorden gekomen
pps. Gio, das niet zo moeilijk hoor: goeiemiddag, alles goed? erg lekker zeker? in holland alles goed. Veel zon daar?
ppps. Martijns, het bintang logo lijkt er op het heineken logo, dus neem maar een freddy tijdens de finale.
pppps. S,S & P, Adam, is mooi en lief!

• 08 Mei 2006 - 06:52

IJsbrand:

He daar vakantiegangers,
    Gaat goed daar zo te lezen veel mooie dingen boven en onder water.
    Over luky ajax wil ik niets horen.
    veel plezier nog voor de tweede helft van jullie vakantie neem maar een bintang van mij.

• 08 Mei 2006 - 07:38

Jasper:

Hé RJ en Celine, erg leuke verhalen, ik wil ook weer op reis..Mooi dat jullie ook van het chickenbus-gevoel (Nicaragua) genieten. Wellicht doe ik vanavond mijn Bintang-shirt (gekregen van zus van Jacq)
    wel aan als we genieten van de huldiging op het Leidseplein:-)

• 08 Mei 2006 - 08:26

Danny Blind:

"Joden zijn de baas in Rotterdam". Mooie bekerfinale, vol emotie Amstel bier en Peter Beense. Vanavond naar Leidseplein. Geniet lekker verder!